I Sverige har vi nu kommit till en punkt där försenade tåg nästan har blivit normen och att allt fler resenärer väljer bilen på grund av tågstrul. SJ verkar ständigt i hetluften på grund av att tåg försenas eller ställs in. Ett tydligt tecken på att SJ inte klarar av sina uppdrag är att de har ställts inför utfrågning i riksdagen fler än en gång. Problemet är inte bara att SJ missar att hålla sina tider, utan man lyckas även göra det omöjligt att köpa biljetter via sin internet tjänst. Att inte tillhandahålla med en grundläggande service ens på nätet sänker SJ till en ny lägsta punkt.

Att pendla med SJ

I ett samhälle och ett land som Sverige där man eftersträvar bästa möjliga hållbara miljön, bör tågresande och tågpendlingen vara ett alldeles ypperligt alternativ. Genom att tågpendla till jobbet kan man jobba på andra orter än precis den man bor i, man slipper onödiga utgifter med bil, man får tiden att vila eller jobba under resan. Men för att tågpendling ska kunna vara en miljövänlig och ekonomisk lösning, krävs det att tågen är i tid, vilket inte SJ verkar klara av på en daglig basis. Det är inte rimligt att behöva ta ett eller två tåg tidigare till sin arbetsplats för att tåget innan kan vara grovt försenat eller till och med inställt. En av de vanligaste pendlingssträckorna i Sverige är mellan Göteborg och Skövde där väldigt många pendlar dagligen. För en flyttfirma Göteborg kan detta betyda mera jobb, vilket det även bör göra för SJ. Men istället för att öka sin service och sina turer, minskar man på allt.

 

Ökade kostnader och mera problem för SJ.

westberga2.seI en värld som bygger mycket på pengar och att få något värdigt tillbaka för de pengar som spenderas, bör det ses som något logiskt att ökade kostnader ger ökade fördelar. Detta är en punkt man på SJ verkar ha missat helt och hållet. Där tågpriserna ökar för varje år, både för månadskorten och för enkelbiljetterna, borde man som passagerare få något mera för pengarna. Istället drar SJ ner på resorna och minskar personalen på vissa resor, vilket leder till dyrare och sämre förhållanden för passagerarna. Under 2015 hade SJ en rörlig vinst på 100 miljoner kronor vilket är en drastiskt minskad vinst från förra året. Detta har sina rötter i alla kortsiktiga lösningar som SJ har fått göra under året för att tågen ska kunna gå någorlunda i tid. Frågan som dock bör ställas är varför SJ kan gå med denna enorma vinsten och inte lägga mera utav den på att fixa fungerande tåg, bättre tågnät och flera resor som faktiskt går i tid.