Vi tänker sällan på att den infrastruktur vi använder för våra dagliga resor, som spåren och depåerna, också spelar en allt viktigare roll i att transportera varor. Det handlar inte om att lasta paket på stadsbussen, utan om en smartare och mer hållbar syn på logistik där kollektivtrafikens värld och godstransporternas flöden börjar smälta samman på ett innovativt sätt. Genom att utnyttja befintliga nätverk på nya sätt skapas möjligheter för effektivare och mer miljövänliga leveranser i både städer och över hela landet.
Järnvägen: Ryggraden i Sveriges godsnätverk
Järnvägen har alltid varit fundamental för Sveriges industriella och ekonomiska utveckling. Med över 18 000 kilometer spår, huvudsakligen förvaltade av Trafikverket, utgör den en robust ryggrad för landets tunga transporter. Det är fascinerande att tänka på att medan de flesta sover, dundrar godståg fram genom natten. Detta är en medveten logistisk strategi för att maximera kapaciteten på spåren. Persontrafiken har företräde under dagtid, så godstransporterna, med statligt ägda Green Cargo som den största aktören, tar över när pendeltågen och snabbtågen har gått till vila. Varje år fraktas närmare 70 miljoner ton gods på detta sätt, från råvaror ur skog och gruva till färdiga produkter på väg mot hamnarna för export. Ett tydligt exempel på hur järnvägen skräddarsys för näringslivets behov är den specialbyggda Malmbanan. För att ytterligare stärka järnvägens position och uppmuntra en överflyttning från väg har staten infört incitament. Ett sådant exempel är Förordning (2018:675) om miljökompensation, som ger ekonomiskt stöd till företag som väljer tåget. Det är ett direkt sätt att göra det mer lönsamt att välja ett hållbart alternativ, vilket i sin tur minskar koldioxidutsläpp och trängsel på vägarna. Visionen är tydlig och ambitiös, där rapporter som ”Järnväg 2050” siktar på att fördubbla mängden gods på järnväg till mitten av seklet. Det är ett mål som kräver enorma investeringar och en långsiktig samverkan mellan myndigheter och näringsliv, men det visar på en stark tro på järnvägens potential.
Från bussdepå till logistikhubb för sista milen
Medan järnvägen hanterar de tunga och långväga transporterna står städerna inför en annan, mer finmaskig utmaning: den så kallade ”sista milen”. E-handeln har exploderat och med den antalet små paket som ska levereras hem till dörrarna. Detta skapar en enorm belastning på stadskärnorna med fler lastbilar, mer buller och sämre luft. Här syns en av de mest spännande utvecklingarna, där kollektivtrafikens befintliga infrastruktur kan få en helt ny roll. En buss- eller spårvagnsdepå, strategiskt placerad nära centrum, används normalt för underhåll och parkering. Men den kan under vissa tider på dygnet omvandlas till ett tillfälligt logistiknav. Detta är precis idén bakom projekt som RemiHub i Wien. Större lastbilar levererar gods till dessa centrala nav, och därifrån tas distributionen över av mindre, hållbara fordon som lastcyklar och små elbilar. Genom att utnyttja ytor som redan finns och ägs av kollektivtrafikbolagen undviker man att bygga nya, stora logistikcentraler i stadens utkanter. Detta förkortar den sista, mest ineffektiva delen av leveranskedjan och minskar drastiskt behovet av tunga fordon i innerstaden. Det är ett perfekt exempel på hur man genom att tänka nytt kan använda befintliga resurser för att lösa moderna problem.
Digitala plattformar optimerar transporterna
Varken storskalig järnvägslogistik eller innovativa stadsnav skulle fungera utan en avancerad digital ryggrad. Effektivitet i dagens transportvärld handlar om data och optimering. Ett av de största slöserierna inom traditionell vägtransport är ”tomma returlaster”, det vill säga lastbilar som kör tomma efter att ha levererat sitt gods. Detta är inte bara oekonomiskt utan också en onödig miljöbelastning. Här kommer smarta mobilitetsplattformar in i bilden. Dessa digitala system fungerar som en matchmaking-tjänst för logistik, där de kopplar samman transportörer med ledig kapacitet med företag som behöver skicka gods. För företag som vill navigera i denna komplexa logistikvärld är digitala plattformar ovärderliga. Med en smart logistikplattform som den Sendify Sverige erbjuder kan företag effektivt jämföra priser från ledande transportörer, sänka sina fraktkostnader och förenkla administrationen. Denna typ av digitala lösningar är avgörande för att nå de globala hållbarhetsmålen, eftersom de gör det möjligt att utnyttja befintlig infrastruktur på ett mycket smartare sätt.
Framtidens integrerade transportnät
Ett långt godståg som rullar genom skymningen, likt det på bilden nedan, är en påminnelse om den tunga industri som är beroende av järnvägen. Framtiden för logistik inom kollektivtrafikens nätverk handlar inte om att kompromissa med passagerarnas komfort, utan om att se helheten. Det handlar om att förstå att spåren, depåerna och de digitala plattformarna är nationella tillgångar som kan tjäna flera syften samtidigt. Internationella utmaningar med olika spårvidder och elsystem inom EU visar att samordning är nyckeln, men viljan att skapa ett enhetligt europeiskt järnvägsområde finns där.

Kanske kommer vi i framtiden att se helt autonoma spårfordon som tyst och effektivt distribuerar varor i städerna under nattens lågtrafiktimmar, för att sedan återgå till att transportera människor när staden vaknar. Det är en spännande tanke. Genom att kombinera järnvägens styrka för långa avstånd med kollektivtrafikens lokala infrastruktur och kraften i digital optimering, kan vi bygga ett transportsystem som är både effektivt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart. Det välbekanta ljudet av ett tåg eller en buss kan i framtiden representera inte bara resan till jobbet, utan också en pulsåder för smarta och rena varuflöden som håller våra städer levande.