Praktiskt taget alla har någon gång suttit på en buss eller åkt tåg för att ta sig från plats A till B. Men vad beror det här på, och vad är egentligen tåg och buss?

Bussen

Det absolut vanligaste färdmedlet i dagens kollektivtrafik är bussen. Bussen är praktisk och oftast mycket säker att åka. Den kan dessutom ta dig från port till port om du har den förmånen, mycket tack vare att bussar får åka på nästan hela vägnätet i Sverige. Den får inte åka överallt då förbudsskyltar kan hindra bussåkning, likaså viktbegränsningar.

För att bli bussförare ska man först och främst inneha B-körkort. Efter det ska man genomgå ytterligare en körkortstutbildning för buss samt få yrkesförarbevis (om man tänkt köra passagerare i offentlig regi). Dessutom måste man genomgå en obligatorisk läkarundersökning innan det rosa kortet är bärgat. Därefter kan man få jobba som busschaufför för flygbuss till Arlanda eller var man nu tänkt bosätta sig.

För att få åka buss får man allt som oftast betala, om man inte har biljetter från och till sjukvårdsbesök eller liknande. Då får man kuponger att visa upp. Priserna för en biljett styrs ofta av hur gammal man är (ungdomsrabatt, pensionärsrabatt med mera) och hur långt man ska åka. I Stockholm kör bolaget SL både tunnelbana och tåg vilket är tämligen unikt för Sverige.

Tåget

Tåget karaktäriseras av att det är rektangulärt och färdas på en räls som är bultad längs marken. Det finns olika typer av tåg, vanligt tåg (passagerar- och godståg), tunnelbana (tåg under marken i tunnlar) samt spårvagn (tåg som färdas på räls inne i städer).

Längst fram på tåget finns lokomotivet, även känt som loket. Det är loket som drar resten av vagnarna och det är där inuti lokföraren sitter. För att bli lokförare måste man genomgå en utbildning och ha en god hälsa. Synen och hörseln måste vara acceptabel.

Vilka konkurrenter finns till tåg och buss?

I vanlig kollektivtrafik finns egentligen inga starka alternativ – det är tåg och buss som gäller om man vill ta sig smidigt från en plats till en annan.

Däremot finns det de som istället för kollektivtrafiken hellre cyklar, går, tar bilen eller taxin till platsen de ska till. Det finns ingen som hindrar dem från att göra det heller så som läget ser ut idag. Det finns även de som i perioder använder sig av kollektivtrafiken. De kan exempelvis cykla till jobbet på våren och sommaren men uteslutande ta tunnelbanan på vintern. Man måste komma ihåg att människor ofta är flexibla och kan anpassa sig till dagens utmaningar.

Politikerna vill få bort bilismen från stadskärnorna, därför görs det mycket satsningar på att göra kollektivtrafiken attraktiv för de som sällan åker med den..